Milea

Direktlänk till inlägg 25 januari 2011

Städa eller icke städa...Kanske borde jag kasta hamstern?

Av milea - 25 januari 2011 22:29

Jodå, nu har jag städat så att mitt hem snart ser ut som ett av Ikeas utställningsrum. Vad nöjd jag borde vara nu. Kanske skulle jag inte hängt upp de tavlor jag målat....?  De förstör liksom känslan av "möbelutställning" som jag har försökt skapa nu. Tur att jag skippade de vackra trasmattorna som vänner vävt eller att jag gömde de broderade dukar jag fått, längst in i garderoben. TUSAN, jag glömde att ta ner hela högen med julkort och teckningar ifrån kylskåpsdörren. Måste fixa det.


                                                  

  


Kanske borde jag kasta hamstern? Hon är så hemtrevlig på något vis och dessutom skräpar hon ner.. Kanske inte i själva lägenheten utan i badrummet där hon bor på nätterna och i farstun utanför lägenheten, där hon bor under dagarna. Jag vill nog behålla henne ändå... 


Vännerna i stan tycks ha det lite stökigare än de här ute på landet. Kanske är det slumpen. Kanske inte! Kompisarna i stan ursäktar sig med ett brett leende. - Nä, i helgen behövde vi bara slappa efter att barnen spelat match eller: - Denna helgen skiter vi i det!  Det gör vi tillsammans nästa vecka..Så förbaskat gott att höra! En annan kompis sa att de inte ville plocka undan barnens leksaker ifrån vardagsrummet eftersom  barnen älskade att sprida ut alla leksaker ordentligt där så att de kunde se vad de har! 


Här ute på landet hör jag lika nöjda föräldrar tala om att de aldrig låtit en leksak lämna barnets rum någonsin och att om barnen leker med en sak och blir de sugna på att leka med en annan leksak så måste den första plockas undan. -Aaaaldrig har leksaker fått ligga framme och skräpa. Aaaaldrig...  Mina barn däremot har byggt upp världar med leksaker och de har lekt med dessa saker i dagar eller veckor. Ibland har de lekt i sina rum. Ibland inte! Men om jag tvingade dem att städa undan hela tiden, gör det mig till en bättre människa?  Jag är säker på att en del tycker det. Men jag måste våga stå för vem jag är och vilka barnen är just nu. Måste sluta bry mig så förbaskat om vad andra tycker. Jag VET ju vad jag tycker.

Vem har behov av minutiös ordning hemma hos oss? Det är ju inte vi.

Så vem äger problemet? 


Min son har astma, därför fukttorkar jag golv, lister och bänkar etc. ofta. Vi har behov av ett "dammfritt" hus. -Självklart ställer jag upp på det! Men vår "kreativa röra" måste vi få ha!

Självklart njuter jag av en nystädad lägenhet och den är fräsch och man ser alla saker med nya friska ögon. men VIPS, vill jag påbörja nya projekt! Innan jag vet ordet av det drar jag och mina barn fram som en tornardo. Sonen experimenterar, dottern skriver egna låtar, jag skissar, syr och pysslar. Jag vet banne mig inte om jag vill ha det på något annat sätt.. Ibland när jag vill röja upp men inte orkar känner jag att det skulle vara bättre att organisera sig lite bättre..men Nä! Ikväll ska jag njuta av min skinande lägenhet för imorgon kan den vara stökig igen!   


Godnattkramar





 ps.I stan är det även mindre vanligt att 20-åringar delar ut sitt bästa recept på morotskaka till arbetskamraterna. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av milea - 4 augusti 2011 19:49

Jogg, jogg, jogg!! Jag kan se framför mig hur jag joggar i den ljumma sommarkvällen. Jag kan redan nu känna hur mitt samvete blir lättare liksom min kropp. Ändå ligger jag kvar här och käkar skumbananer och sega colaflaskor. Men det är INTE mitt fel!...

Av milea - 8 januari 2011 20:36

Midvinternattens regn är trist. Ingen kan se stjärnor som glimma.   Ingen sover i denna ensliga gård. Inte ens om en timma.   Is, regn, slask och snö. Sonen är ett jobbigt frö.   Båda barnen har varit på fest idag. Men jag satt he...

Av milea - 6 januari 2011 22:42

Visst är storhelger en kvinnofälla!   Vi kvinnor handlar i veckor, ibland månader inför julen, påsken, midsommar osv. Vi pyntar, bakar och städar, slår in paket, kollar logistiken med övriga släktingar så att allt hinns med.   Visst är det tu...

Av milea - 4 januari 2011 00:15

Jag föll till föga.  Efter 2 års tjatande köpte jag tillslut en liten dvärghamster till barnen. Hon är löjligt söt och springer i sitt hjul och i långa rör, som går härs och tvärs i buren. Hon införskaffades i Varberg. Bur och en massa prylar in...

Av milea - 26 juli 2010 16:48

Två veckors semester på västkusten är över. Kan konstatera att en sväng på Ullared har samma lugnande effekt på mig som en dag på stranden. Konstigt? Fast jag skulle gärna tillbringa flera dagar i sträck på stranden men på Ullared räcker det med en e...

Ovido - Quiz & Flashcards